شرکت های پخش مواد اولیه شوینده، شرکت های مواد اولیه شیمیایی هستند که انواع مواد اولیه خانگی، صنعتی، کارواش و ... را تامین می کنند. ساخت مواد اولیه شوینده گاهی توسط خود این شرکت ها انجام می شود و گاهی این محصولات از خارج وارد می شود. به همین دلیل قیمت مواد اولیه شوینده همواره با توجه به نوسانات دلار یا سیاست های واردات و صادرات تغییر می کند. اجزای اصلی شوینده ها و صابون ها در صنعت شوینده سورفکتانت ها هستند. علاوه بر این عوامل، از مواد اولیه مختلف شوینده برای تولید این محصولات استفاده می شود.

آشنایی با انواع مواد تشکیل دهنده صابون

استفاده از مواد شوینده به صابون ها و سایر مواد شیمیایی خاصیت منحصر به فرد و خاصی می بخشد سایر دستگاه های تصفیه آب نیز با توجه به عملکرد و ویژگی های مورد نیاز به محصولات اضافه می شوند از صابون دست برای جلوگیری از بو یا بیماری های مختلف داخلی تا حد امکان استفاده می شود

قلیایی رایج ترین ماده شوینده است.

قلیایی ماده اولیه اصلی مواد شوینده است. این مواد خام در واقع با نمک ها و اسیدهای محلول واکنش داده و آنها را خنثی می کنند. از آنجایی که این ترکیبات غیر ساینده هستند، برای از بین بردن کثیفی و لکه از روی پارچه استفاده می شود. پتاسیم و سدیم متعلق به نمک های فلزات قلیایی هستند و از جمله مواد شوینده اصلی هستند که انتخاب خوبی برای چربی زدایی و امولسیون کردن ذرات جامد یا روغنی معلق در آب هستند.

استرس آنزیمی

از دیگر انواع مواد اولیه شوینده می توان به آنزیم های کاتالیزوری اشاره کرد که به طور کلی به دو دسته آنزیم های طبیعی و شیمیایی طبقه بندی می شوند. آنزیم های مختلف خواص متفاوتی دارند و فعالیت های کاتالیزوری متفاوتی برای شکستن مولکول های بزرگ و تبدیل آنها به مولکول های کوچکتر انجام می دهند. امروزه آنزیم های طبیعی از طبیعت استخراج و در تولید مواد شوینده استفاده می شود که این صنعت را متحول کرده است.

آنزیم ها این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهند که با استفاده از فروش عمده مواد شوینده  گرمای آب کمتر، لباس های کاملا تمیز بپوشند. در گذشته تنها راه برای به دست آوردن لباس تمیز استفاده از آب جوش و صابون بود. مهم ترین آنزیم های کاتالیزوری مورد استفاده در تولید مواد شوینده عبارتند از:


پروتئازا

وجود آنزیم پروتئاز در مواد اولیه شوینده، پاکسازی پروتئین را از آلودگی ممکن می سازد.

آمیلاز

آلودگی های نشاسته ای یا کربوهیدراتی را می توان با استفاده از مواد شوینده که آمیلاز یکی از مواد اولیه شوینده است، از بین برد.

سلولاز

سلولاز یکی از اصلی ترین مواد شوینده مورد استفاده در شوینده های لباسشویی مصرفی برای تجزیه الیاف پنبه است.

لیپاز

استفاده از آنزیم لیپاز به عنوان ماده خام شوینده باعث حذف آلودگی های مبتنی بر چربی می شود.

پکتیناز

به دلیل وجود آنزیم پکتیناز به عنوان ماده اولیه شوینده، می توان لکه های میوه را نیز از بین برد.

شناسایی مواد افزودنی شوینده

آسیلوکسی اتیل

یکی از مواد شوینده اصلی در محصولاتی به نام نرم کننده حوله و پارچه، آسیلوکسی اتیل است که در واقع یک سورفکتانت کاتیونی است. این صابون پایه خاصیت نرم کنندگی و ضد الکتریسیته ساکن دارد. بنابراین فرآیند اتو را برای شما آسان تر می کند.

اتانول

از دیگر مواد اولیه رایج در صنعت صابون سازی می توان به اتانول اشاره کرد. این ترکیب شیمیایی بوی مشخصی دارد. از این ماده به عنوان دئودورانت در صابون سازی استفاده می شود.

تگزاس

تگزاپون یک ترکیب شوینده آنیونی است که در ساخت بسیاری از محصولات مراقبتی  باباسلمان استفاده می شود. این ماده خام شوینده به عنوان یک عامل کف کننده بسیار ارزان و موثر شناخته شده است. تگزاپون خاصیت پاک کنندگی و امولسیون کنندگی دارد و در تولید بسیاری از مواد شوینده استفاده می شود و همچنین باید توجه داشت که خاصیت صابونی مانند دارد.
 

 

بیش