در این مقاله به بررسی فضای امن برای نگهداری اطلاعات حسابداری و یافتن مفهوم فضای ابری برای این فضای امن می‌پردازیم.

 

فضای ابری

فضای ابری یک فضای ذخیره‌سازی ایمن و متناسب برای حجم زیادی از اطلاعات شما مهیا می‌کند که امکان دسترسی آسان به آن‌ها نیز در اختیار کاربران قرار دارد. چرا که دنیای جدید دیجیتالی نیازمند روشی برای ذخیره سازی اطلاعات و دسترسی آسان به آن‌ها در مقابل روش‌های سنتی می‌باشد. توضیح ساده‌تر این موضوع به این صورت می‌باشد که در این سرویس ذخیره سازی یک سرور مرکزی وجود دارد که با سامانه تحت وب نیز شناخته می‌شود که یک نشانی اینترنتی یکسان برای تعداد زیادی کاربر دارد و کاربر می‌تواند بدون ذخیره اطلاعات خود با حجم‌های زیاد، تنها با دسترسی به اینترنت آن‌ها را در اختیار داشته باشد.

 

تاریخچه فضای ابری

تاریخچه فضای ابری شامل یک شروع و تکامل بسیار زیادی می‌باشد. ایده اولیه این فضا توسط جان مک کارتی در دهه ۶۰ میلادی به صنعت رایانه ارائه شد. پس از ۳۰ سال این فضای ابری به صورت نرم‌افزارهای جامع‌تری به شکل سیستماتیک بر روی وب‌سایت‌ها قرار گرفتند و مورد استفاده بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار گرفت و سرانجام در سال ۲۰۰۳ انقلاب عظیم در ایجاد یک مفهوم متفاوت از فضای ابری رخ داد که اولین عملکرد متفاوت توسط شرکت Xen اتفاق افتاد. این شرکت با استفاده از تکنولوژی Cloud computing به سازمان‌ها و شرکت‌ها که امکان را می‌دهد تا با اتصال چندین سیستم عامل به شبکه به سرور از منابع به صورت مشترک استفاده کنند.

در سال‌های بعد شرکت آمازون با نام elastic comput cloud، مایکروسافت با نام one drive و در نهایت گوگل با نام google drive فضای ابری رایگان اختصاصی خود را ارائه دادند.

برندهای تلفن همراه نیز چون شیائومی و سامسونگ این قابلیت را برای گوشی‌های همراه خود به ترتیب با نام­های mi cloud و sumsung cloud ایجاد کردند.

 

مزیت‌های استفاده از فضای ابری

با توجه به افزایش سرعت چشم‌گیر فناوری و تکنولوژی و حرکت کسب و کارها در جهت پویایی، سازمان‌های مختلف نیز باید برای افزایش کارآیی خود پیش رو و با شتاب عمل کنند که لازمه این عملکرد عمل به چهار ویژگی زیر می‌باشد:

1.    یادگیری

2.    استفاده از استعدادها

3.    هدفمند بودن

4.    استفاده از فناوری برای ایجاد و بالابردن تغییرپذیری

 

یکی از فناوری‌هایی که به سازمان‌ها در این راه کمک می‌کند، فضای امن برای نگهداری اطلاعات یا فضای ابری می‌باشد. فضای ابری این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند که در صورت داشتن یک ایده جدید بدون نیاز به خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار تنها از طریق تأمین سیستم ابری ایده خود را اجرا کنند که هم مقرون به صرفه می‌باشد و هم امنیت بالا و دسترسی آسان برای آن وجود دارد.

نقش فضای ابری در نرم‌افزارهای حسابداری

تا اینجا با مفهوم فضای ابری و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. در ادامه به بررسی نقش فضای امن برای نگهداری اطلاعات حسابداری می‌پردازیم.

حسابداری در فضای ابری امکان صرفه‌جویی قابل‌توجهی در زمان و هزینه‌ها را برای سازمان‌ها فراهم کرده است و برای ذخیره سازی و دسترسی به اطلاعات به‌جای استفاده از دیسک‌های کامپیوتر می‌توان از اینترنت استفاده کرد. در بحث امنیت مالی در صورت استفاده از فضای ابری حسابداری می‌توان از بروز خطراتی مثل سرقت توسط رقیب، مفقود شدن داده‌ها و یا از دست رفتن اطلاعات بر اثر خرابی کامپیوتر جلوگیری کرد.

 برای افزایش این امنیت، کاربران می‌توانند از لینک‌های مخصوص به خود استفاده کنند. نرم‌افزارهایی که برای فضای امن برای نگهداری اطلاعات حسابداری می‌توان استفاده کرد، شامل: نرم‌افزار حسابداری ابری قیاس، حسابداری ابرستان، حسابداری ابری آمارسین می‌باشد.